الأربعاء، 23 يونيو 2021

بقلم الشاعر خيري حسني*مش بعيد*

 قصيده بعنوان

(مش بعيد؟!!!)

تبقى إنتى

بشكل تانى

حد تانى

صورتك هي

هي بس عيبك

فجأه والأكيد

بتتغيرى بسرعه

وبتتحولى

 فى ثوانى

مش بعيد 

تبقى إنتى 

بشكل تانى

بتشك في

أيوه وليه لأ

أنا لما أجيلك

بعطيك قلبى

وروحى وكل

حاجه وبارضوا

منك ديما 

بقسى وبعانى

ياما قسيت

وياما طهقت

وياما قرفت

نفسي وببرودك

فى أشد غيظى

بشد بشعرى

زى المجنون

الناس بتقول

علي والمدهش 

والعجيب

طول ليالي

مسهرانى

مش بعيد

تبقى إنتى

بشكل تانى

الكلام نفس

الكلام واللهجه 

حتما تكون

 النصيبه إنك

حبيبه وإنك

قريبه ومشكلتى

إنى معاك 

بدون أمانى

حلم مات

ما العمر فات

وسنينا عدت

زى قطرالموت

على قضبان

بياخد فى وشه

زى الريح

فاتنى على

الرصيف 

وإحتمال

يكون  نسانى

الغريبه إنك

عشيقتى 

وإنك جميلتى

وأنى ليك

كأنى جن

محضرانى

مش بعيد

تكونى إنتى

بشكل تانى

ومش غريبه

الطبع من زمان

غلب التطبع

ماهو إل فيه

عيوب كيف

يغير حاله

إلى ملاك

وهو شيطانى

مش بعيد

تكونى إنتى

بشكل تانى

ماهو لما 

أتعب وأعافر

وأشق صخر

بأظافرى

عشان رضاك

وإنتى عادى

شيئ طبيعى

مكفرانى

يبقى إيه

قول لي إنتى

لو هاقول 

العشره إل بينا

 عليك 

مصبرانى

ومشددانى

وحامل هموم

شيله تقيله

بصبر وتفانى

لأجلك إنتى

مش لأجلي 

أنا كنت عادى

لوحدى عايش 

باكل وأشرب

مش وسكى

و سجاير

لأنى طيب عارف

ربي وعنه

كفانى 

مش بعيد

تكونى إنتى

بشكل تانى

22/6/2021

ترنيمات وخواطر .بقلم)

خيرى حسنى...............)


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق